Uitgelezen 2019

maandag 24 juli 2017

MJK 3 en 4: Boven de bank en op het strand

Laatst kochten we weer een museumjaarkaart. Ik doe op geheel purperpolliaanse wijze telkens verslag van onze bevindingen. 

3. Gemeentemuseum Den Haag

Normaal: € 14,50. MJK: gratis. Wat ik het waard vond: € 14,50*

Het hoosde en we konden onze auto gratis voor de deur van het museum kwijt. Dat was erg fijn en een beetje rare gewaarwording in zo'n volle stad.
In dit museum vind ik zo'n beetje alles mooi. Alleen al het gebouw is om tijdelijk innig gelukkig van te worden. Het leukst vond ik de tentoonstelling Porselein met karakter omdat er ook dingen te doen waren. Ik ben net een kind, wil het voelen en ervaren, lekker met mijn handen. Helaas nog niet het benul gehad om er foto's van te maken. Daarna pakte Grote Pol de camera en maakte foto's van de dingen die hem opvielen. Net even anders dan mijn favorieten.

Bij Rumoer in de stad ging ik er veel te snel doorheen. Die had ik eigenlijk twee keer achter elkaar moeten zien. Zo mooi allemaal en te weinig rust in de voeten. Heb er nu echt spijt van dat we doorstoomden naar de tentoonstelling over Mondriaan.



















Ook mooi, hoor. Vooral zijn vroege werk.








Vroeger, toen ik tien jaar was of zo, was ik ook in het Gemeentemuseum en daar stonden toen nog hun muziekinstrumenten opgesteld. Die zou ik zo graag nog eens zien. Het maakte toen zo'n indruk. Prachtige oude harpen met bijzondere mechanieken, heel interessant voor een meisje dat nog maar net harples kreeg.
Volgens een suppoost staan ze in het depot. Daar kunnen ze ook weer uit, toch? Als ze dat doen, heb ik nog meer voor een kaartje over!

We zochten nog een werkje voor boven de bank uit:


Normale prijs: € 10,-, MJK: gratis, wat ik het waard vond: € 8,-

Ook hier was ik vroeger al. Ik was acht jaar en het panorama maakte zo'n indruk op me! Vooral de entourage; de donkere gang ernaartoe, het borstbeeld van Mesdag bij de ingang, het plafonddoek in de koepel, de geuren, de kleuren. 
Deze maanden zijn drie restaurateurs bezig het doek schoon te maken en dat mag het publiek zien. Heel maf hoor, zo'n grote steiger, zo zie je nog beter hoe immens groot het schilderij is...



Ook nog een tentoonstelling van Tadao Cern die slapende mensen op het strand fotografeerde. Heel vreemd. Je voelt je een voyeur als je ernaar kijkt, maar ben je dat ook? Het werd geen strandweer meer, anders had ik er ook een van Grote Pol voor u gemaakt. Misschien.


De 'gewone' zeegezichten van Mesdag blijf ik ook fantastisch vinden. Zo écht!




3 opmerkingen:

Bertiebo zei

O ja, dat Gemeentemuseum. Er zijn periodes dat ik er iedere woensdag kom, op oppasdag. Met de MJK en het museum op loopafstand. Daarom sloegen wij Mondriaan even over en genoten uitgebreid van Rumoer in de stad!

oma leentje zei

Ja Gemeentemuseum is mijn museum. Prachtig gebouw en heerlijk gratis tot 18 jaar. Wonderwereld is voor jonge kinderen helemaal het einde. Ben trots dat er in onze stad zo'n mooi museum is...

berber zei

gemeentemuseum is geweldig. heel vroeger zat ik er tegenover op school, de Dalton HBS voor meisjes, directrice was mevrouw Khan-de Koning. Nu is het een restaurant
Ooit koningin Juliana van heel dichtbij (2 meter afstand of zo) gezien toen ze daar een bezoek aflegde.
Ik heb het over eind jaren 50...
Berber