Uitgelezen 2019

dinsdag 5 mei 2015

17/272 Tijd voor afscheid?

Ons Oudste Polletje is twintig en wil nu toch echt wel op kamers. Waarschijnlijk. Dat het leven thuis ook zijn voordelen heeft, snapt hij nu ook wel, maar een eigen plekje en wat meer zelfstandigheid lonken. Op dit moment.
Donderdag gaat hij hospiteren in een studentenhuis, een paar kilometer verderop. Het gaat om een kamer van ongeveer negen vierkante meters en een gemeenschappelijke woonkamer, keuken en tuin. Die negen meters lijken niet veel, maar het is voor Oudste Polletje al een vooruitgang. De Polletjes delen alweer twee jaar een kamer, omdat ik voor mijn praktijk een geschikte ruimte zocht. Oudste Polletje bood vrijwillig daarvoor zijn hokje aan. Jongste Polletje vond het best, maar hoopte wel dat zijn broer snel zou opzouten. En dat hoopt hij nog steeds. Dus geeft hij af en toe goede tips voor dat hospiteren:
- Als er gitaren aan de muur hangen en ze van Siso (singer-songwriters) houden, moet je zeggen dat je vijftien uur per dag gitaar speelt. (In zijn oren is dat ook zo, maar in werkelijkheid doet het Oudste Polletje dat maar drie uur per dag. Ook genoeg.)
- Als ze van hardcore houden, moet je zeggen dat je broer daar ook van houdt. (Helaas voor Grote Pol en mij. Maar Jongste Polletje dénkt meer dat hij ervan houdt, dan dat hij dat daadwerkelijk ook echt doet. Denk ik.) (Hoop ik.)
- Als ze willen dat je een net persoon bent, moet je maar zeggen dat er heel veel systeem in je zooi zit en dat je moeder heel goed kan opruimen.
- Je moet maar niet zeggen dat je (negatieve karaktertrek) bent, dat je zoveel spullen uit (afschuwelijke periode uit de geschiedenis van de vorige eeuw) hebt, zeg trouwens maar helemaal niet dat je een heel museum meeneemt, zeg maar niet dat je heel erg naar zweet meurt als je gesport hebt, zeg maar niet dat je (zeer uiteenlopende zaken hebt/bent/doet).
- Als ze een vegetariër zoeken, moet je zeggen dat je vader en moeder vegetarisch zijn, dat je van houmous, tofu en van peren-hangop houdt.
- Als ze rechts zijn, moet je zeggen dat je ...
- Als ze links zijn, moet je zeggen dat je ...

Kortom: hij ziet hem liever gaan dan komen. Op dit moment. Want Jongste Polletje zal hem erg gaan missen.
En ik? Ik kan het me niet voorstellen. Dat mijn lieve, leuke, humoristische, intelligente modelzoon, met maar een paar lastige, maar interessante karaktertrekjes, met een interessante, maar ruimteverslindende hobby, met een heel eigen, maar niet vegetarische voedselvoorkeur, met een bijzonder, maar ondoorgrondelijk opruimsysteem, ons huis gaat verlaten. Dat hij zomaar zonder ons zal kunnen. En wij zonder hem.


8 opmerkingen:

Inge zei

Oei. Ja, eens komt de dag. En je verwacht 't, maar op het moment dat het zover is komt het als een mokerslag. Maar: het went. Echt. Ik spreek uit ervaring. En wens je alvast sterkte ....

Mormorsweb.blogspot.com zei

De eerste is het ergste :-)

merula zei

o wat een leukerd zo op de foto! ahum :) en ach dat daar dan wat mankementjes aan hangen.... Succes moeder!

Greet zei

Een halfleeg nest. Spannend, maar ach, hij zal toch wel elke week komen om zijn was te brengen.

Gerd@ zei

Ohhh jee dat is best heftig allemaal .... bij mij was de laatste van drie het ergst toen was het nest echt leeg ik had echt even last een enorme dip
Succes met hospiteren ...
Groetsssss Gerd@

Mrs. T. zei

zo, dat is inderdaad een flinke stap. Hoop dat dat hier ook nog een hele tijd duurt.

van alles wat in huis en tuin. zei

Ik lees dat de eerste het ergste is maar de laatste.....is nog erger!!
We zaten met z'n tweeën te huilen aan tafel toen we de eerste keer zonder hem gingen eten (terwijl hij vaker niet thuis was dan wel) maar echt weg zijn is toch wel even wat anders. En de laatste is toch echt de laatste en dan ben je weer met z'n 2en, dus.....veel sterkte!!

Unknown zei

Oei! Dat lijkt mij ook niet gemakkelijk, dat moment dat ze 'uitvliegen' ! Succes en sterkte ermee.... ;-)